Niccolai Machiavelli ( 1469-1527 ) ailesi Floransanın önemli devlet görevlerinde bulunmuş seçkin ve zengin ailelerinden biridir; ama ne varki ,Machiavellinin hukuk doktoru olan babası,yoksul düşmüştü ve borçlarını ödeyemediği için devlet görevlisi olamıyordu.Machiavelli olanaksızlıklar içerisinde büyüdü ve iyi bir eğitim göremedi, İyi bir eğitimi olmamasına rağmen kısa sürede yetenekleri ve çalışkanlığı ile dikkatleri çekti ve devlet bürokrasisinde önemli görevlere getirildi
Floransada Teokratik bir yönetim kalkışan Girolmo Savanarola'yı devirmek idam eden grupla kurduğu iyi ilişkiler Machiavellinin devlet bürokrasisinde kısa sürede yükselmesini sağladı ' Magistrato ' ( Dıs işleri ve savınma sekreterliği ) sekreterliğine getirildi ( 1498 ) ve iki yıl sonra Floransa Cumhuriyeti temsilen Fransaya tam yetkili özel elçi olarak gönderildi...
Machiavelli yi çalışmalarında en çok etkileyen devlet adamı Cesare Borgia ( 1475-1507 ).Bürgianın amacı Orta italyada bir Borgia prensliği kurmaktı,bu amacına ulaşması için en büyük desteği babası Papa VI.Alexanderdan alıyordu.Cesare Borgia'da Urbina kenti üzerine hızla yürüyüp kenti hiç savaşmadan teslim olmaya zorladı,aynı taktikleri uygulayarak Camarino'yu da işgal etti.Cesare Borgia'nın başarılarından ürekne bazı komutanları ile bir kısım soylu ' Magiona Komplosu ' diye adlandırılan bir ittifak olusturdular.Kendisine karşı kurulan bir ittifakı haber alan Cesare Borgia
Magione Komplocularını Sengigallia da görüşmeye çağırdı orada hepsini öldürdü ( 1502 )
Machiavelli Urbina seferinin başında beri C.Borgia'nın karargahında Floransayı temsilen gözlemci olarak bulunuyordu.Gerek savaşın gerekse Camerino baskınında ve Magiona komplocularının tuzağa düşürülmelerinde C.Borgia nın izlediği yöntemler ve ünlü ilkesi ' Aut Caesar aut Nihil' ( ya sezar ya da hiç ) Machiavelliyi cok etkiledi.C.Borgia'nın yetkin ve profesyonel bir katil olmasını sağlayan fırsatcılığı,acımasızlığı,tüm ethik değerleri,gelenekleri,dinin yasaklarını,çiğnemedeki soğukkanlılığı ve yok ederken ve öldürürken davranışlarındaki hız ve kararlılık ,Machiavelli'nin kafasındaki problemin çözümü için gerekli gözlemleri sağladı..
Valentino Dükü Cesare Borgia'nın 31 aralik 1502'de Magiona komplocularını katletmesi olayını başında sonuna kadar bir gözlemci gibi izleyen Machiavelli ' Deserizione del modo tenuto dal Duco Valentino nello ammazzare Vitellozo.... ' ( Valentino dükünün Vitello'yu öldürmek için kullandığı yönetm üzerine ) adlı eserini yazdı..Bu eserin hemen peşine 1503'de Cesar Borgia'nın kendi prensliğini kurmak için izlediği yolu değerlendirdiği ' Del modo di trattare i sudditi della Valdi Chiana ribellati '( China vadisinin ayaklanan uyruğuyla basa cıkmanın yolu ) adlı kısa çalışmasını yayınladı.
Cesaret ve ikiyüzlülüğünü görkemli bir karışımı Valentino dükü Cesare Borgia,N.Machiavellinin tarih felsefesinde geliştirdiği tezlerin ilham kaynağı oldu.Ama ne varki C.Borgianın babası VI Alexandre ve ondan sonra gelen III Pius kısa aralıklarla ölünce Borgia ailesinin amansız düşmanı Giuliano della Rovere II Julius olarak papa seçildi ve C.Borgia kısa süre içerisinde tutuklanarak hapsedildi.İtalya'da ve tüm avrupada guc dengesi değişmişti,bu değişim karşısında N.Machiavelli'de kendi tarih tezine uygun davrandı : C.Borgia'nın hapsedilmesini ' Isa'ya başkaldıran biri olarak haketmiştir ' gerekçesi ile onayladı.. Oysa : C.Borgia kısa bir süre öncesine kadar Macch,avellinin örnek kahramanı idi..
Machiavelli 1507'de özel yetkili elçi olarak İsviçre ve Almanyaya gitti.Kutsal Roma Germen imparatoru I Maximilianın italya üzerine olan niyetlerini öğrenmekti görevi.Almanlar ve İsviçrililer üzerine olan gözlemlerini ' Rapporto delle cose delle Magna ' ( Alman devlet üzerine Rapor ) adlı bir yazıda topladı.1511'de ' Ritrato della cose della Magna ' ( Alman devletinin Portresi ) adlı eserini yazdı..Bu kitap Alman Devleti ve ulusu üzerine yazılmuş en başarılı kitaplardan biridir..
Machiavelli 1510'da Papa II Julius ile Fransa Kralı XXII Louis arasındaki gerilimin bir savaşa dönüşmemesi için özel yetkilerle donanmış bir elçi olarak Fransa'ya gitti..Çünkü Floransa ,Fransanın müttefeki idi ve bir savaş durumunda Floransa'da Papa'ya karş savaşmak zorunda kalacaktı..Fransa'dan dönünce ( Ritratto Di Cose Di Francia - Fransız devletinin portresi ) adlı eserini yazdı.. Ama ne varki Machiavelli'nin tüm çabaları sonuçsuz kaldı..Floransa Cumhuriyeti papalık tarafından işgal edilerek cezalandırıldı,papalığa bağlandı ve kentin tek hakimi Medici ailesi oldu.
1513 de Machiavelli ,Medicilere karşı düzenlenen bir komplonun içinde yer aldığı için tutuklanarak ağr işkenceden uğradığı ise de bir süre sonra bağışlanarak özgürlüğüne kavuştu ve yoksul bir insan olarak baba mülküne çekilerek ünlü eseri ' Il prinicipe ' yazdı.. Bu eserini Medici'ye armağan ederek bir iş elde etmek istedi ama 1521' de ' Dell'arte Della guare ' ( Savaş sanatı ) yazana değin çok yoksul bir yaşam sürdürdü.Bu tarihten sonra Medici tarafından bağışlanarak önce Floransa Universitesinin onayı ile resmi tarihciliğe daha sonra ordu komutanşığına atandı...
1521'den sonra Floransa'nın tek hakimi olan Giuliode Medici 1523'de VII Clemens adıyla papa oldu.Machiavelli 1513 Papa X .Leon için büyük bir bölümünü yazdığı ünlü eseri.' Discorsi Sopra la primadeca di Tiro livic ' ( Titus Livis'un ilk on kitabı üzerine söylevler ) tamamlayarak Mediciye sundu.Machiavelli ,Medici ailesine sunduğu hizmetlerin karşılığını gecte olsa aldı..papalık ordularından birinin başına komutan oldu.Papalik orduları Kutsal Roma Germen İmparatoru V.Karl'a karsı savastılar ve yenildiler ,Imparatorun askerleri Roma'yı yağmaladılar.Mediciler yenilince ,Floransa'da bağımsızlığına kavustu ve Cumhuriyet yeniden kuruldu.Machiavelli büyük bir umutla Cumhuriyet yönetiminden kendisine görev verilmesini bekledi.ama ne varki Floransalılar Machiavelli'nin Medici'ye sunduğu abartılı hizmetleri unutmamıştı,o'na bir hain muamelesi yaparak toplumdan dışladılar.Machiavelli' de bir kez daha yoksulluk içerisinde baba mülkğne çekildi ve kısa zaman sonra hastlanarak öldü..
Machiavelli Rönesans'da Tarih Felsefesinin problemleri ile hesaplaşan pek az düşünürden biridir.Orta italya'da Roma'ya ,Kilise imparatorluğunun Baskentine yakın yasayan bir dusunur,bir devlet adamı,bir humanist olarak zaman zaman kiliseye bağlılığından ve Hristiyan ahlakını yüceliğinden söz etmek zornda idi,gercekte ise diğer humanist düşünürler ve ozanlar gibi Yunan-latin paganizminin hayranlarında biri idi..Machiavelli için Pavlus'un tanrısının 'Kutsal devleti' değil yasayan insanların,büroksasisi ile ordusu ile bu dünyadaki devleti önemli idi. Machiavelli yanlız bir kuramcı değildi,aynı zmanda bir eylem adamı,bir komutan,bir askeri strateji ustası idi. Floransa Cumhuriyet'in de Magistrato sekreterliğini yürütürken italya devletlerinin ordularını incelemiş ,güçsüz taraflarını saptamış,Floransa Cumhuriyeti için yeni bir silahlı kuvvetler modeli önermişti.Önerisi kabul edilen Machiavelli bu ordunun kurulmasını ve komutanlığını üstlenerek başkaldıran Pizza kentine karşı yeni ordusu ile zafer kazanmıştır..
Machiavelli'nin Tarih felsefesi,onun ' Insan nedir ' sorusuna yaklaşımında temelini bulur: Insan Hristiyan ideolojisinin birilk günahla yabancılaşmış,doğuştan kirli ve kötü olan ' Sanal insan ' değildir..Insan potasiyel olarak yaratıcı bir enerji kümesidir..Bu varlığın insanın ana içgüdüsü ,temel belirleyici değeri ' egemen olma ' arzusunu kosulsuz olarak yasama geçirme iradesidir.Insan,dinlere,politik sistemlere ve çağlara göre değişmez,her zaman aynı kalmıştır ' Dünya her zaman ,hep aynı ihtiraslara sahip insanlarla dolu olmustur ' ..Insan doğustan kirlenmemiştir,kötü değildir,ama kötüye karşı hep bir zaafı,eğilimi vardır.Devletin varlık nedeni,işte insanların bu yanıdır..
Devletin varlık nedenlerini insanın doğustna getirdiği ' Kötüye karsı bir zaaf,bir eğilimle açıklayan Machiavelli'nin ikinci problemi İtalyan devletlerinin içinde bulunduğu durumdu.O çağın italya'sında pek çok küçük devlet vardı: sürekli olarak birbirlerini ile savaşıyorlardı,yozlaşmışlardı,yabancı tehdidine karşı koyacak güçleri yoktu.Machiavelli için küçük italyan devletlerinin çöküp yok olmaları italyan insanın'da yok olması yabancıların kölesi olması anlamına geliyordu.. İtalyan devletleri ve italyan insanı için bir çıkış ararken Vallentin Dükü Ceasar Borgia'yı ve onun kendi devletini kurarken uyguladığı yöntemleri tanıdı.. aradığı çözüm Borgia'nın acımasızlıgı ,iki yüzlülüğü ,gözüpekliği ,saldırganlığı ,tasarı ve eylemdeki hizi ve tüm gelenek,ethik ve dinen yasak ve kuraları elinin tersi ile tek bir sey için Devletin varlığı ve sürekliliği için silkeleyip atması idi..
Machiavelli,C.Borgia'yı gözlemleyerek kendi tarih felsefesini geliştirdi ve geliştirdiği kuramları kendi yaşamında da uyguladı.Gerek Hukumdar adlı ünlü eserindeki düşünceleri gerekse izlediği fırsatcı ve saldırgan yaşam biçiminden ötürü 'Ahlaksız 'olarak nitelendirildi.. ve fransızcada ' rezillik ' terimi yerine Makyavelizm terimi daha Machiavelli yasarken kullanılırdı..
Tüm eleştirilere karşın Hristiyan ideolojisinin ' sanal yabancılasmıs insan'ın ' karşısından 'Machiavellinin insanı ' ürkütücüdür.,ama ne varki insan budur. Machiavelli ancka ' insan' gerçeğini eksik gösterdiği ,ona karşı yeterince acımasız olmadığı için eleştirebilir.. O yanlızca ' ınsan'ı ideolojilerin süslerinden boyalarından temizleyip çıplak olarak ortaya koymaya çalıştı ama yeterince soyamadı..Çünkü kendisi bir Hristiyandı ve italyada romaya çok yakın yaşamak zorunda idi..
No comments:
Post a Comment