Sunday, February 5, 2017

MARCUS TULLIUS CICERO






Cicero,Marcus Tullius ( MO 106-43 ) Roma cumhuriyetinin son yılları ile Jules Ceaser'in askeri diktatorluk ve imparatorluğa geçiş doneminde yasadı.. Roma senatosu uyesi idi,Konsulluk ve genel valilik yaptı .Unlu sıyaset adamı ve dil ustası idi.Gencliğinde  Atina ve Rodos'da çağın ünlü okullarında Yunanlı felsefe ustalarını dinledi ve klasik yunan felsefesini ogrendi.Imparatorluga geçiş dönemi siyasal kargaşanın kurbanlarından biridir,sürgün edilidi ve sonrada oldürüldü,Pek cok kitabi ve denemesi vardır 

De natura deorum  ( Tanrıların dogası üzerine )
Disputationes Tusculane ( Tusculum tartısmaları )
De finibus honorum et malorum ( En yüce,iyi ve kötü üzerine )
De re Publica ( Devlet üzerine )
Delegibus ( Yasalar üzerine )
Questiones Academicae ( Akademilerin problemleri )

Cicero klasik yunan felsefeini Latinceye buyuk bir ustalıkla uygularken felsefenin iki temek disiplini üzerinde durmustur.Bilgi kuramı ve Ethig.Philonun öğrencisi olan Cicero  Bilgi problemlerine yaklasımı ile tam bir akademialıdır..Karneadesin kuskuculuguu benımser ,kesin ve generl gecerli bilgi yoktur.Bilgi olasıdır..

Ethij problemelre  yaklasımı ile Stoa Ethikini benimser.Cicero felsefi bilginin ,özellikl ethik bilginin  devletin yararına ıyı vatandas eğitmede,yetiştirmede kullanılmasını ister.Felsefeye devlet için iyi insan iyi vatandaş yetiştirme görevini  yükler.Cicero'da çok belirgin olan eklektisizm tum Roma felsefesinin en onemli ozelliğidir.

Cicerı'nun en büyük özelliği Latinceyi kullanmada gösterdiği ustalıktır,siyasal basarılarındada bu ustalığının ürünü plan söylevlerin katkısı büyüktür...

Klasik yunan felsefesni gününden örnekler vererek Latinceya aktarmıstır .Felsefi terminolojinin kurulmasında ve gelişmesinde buyuk katkıları olmustur.Bugun kullanılan felsefi terminolojinin buuk bolumunu cıceroya borcluyuz.Felsefenin toplum problemkerinde soyutlanmıs zararsız bir gevezelik olmadıgını vurgulamıstı. Cicero'ya  göre filozof yanlızca  kurumsal problemlerle uğrasan ,fildisi kulesıne kapanmus biri değildir.,olmaması gerekir,onun toplumsal görevleri ,amacları vardır yada olması gerekli,ünkğ insann eylemsel yanı daga ağır basar 

Cicero ethik problemlere toplumsal yaklasımı ile Stoa Ahlakından ayrırlı,Cicero için ethikin ana problemi,topluma sırtına donen bireyin mutlulugu degildir.Ciceroda birey  bir toplum içerisinde  yasayan ve yaşadığı topluma karşı,devletine karşı yükümlülükleri olan bireydir.Stoacı ahlak görüşünü  individualisme cikmazsında kurtarmata calısan Cicero için ideal toplum Roma toplumudur .


No comments:

Post a Comment