Helle Nice ismi
muhtemelen hiç kimse için bir şey ifade etmez.Kendisinin Grand Prix de yarışan
ilk kadın olduğunu da bilmeyiz.Bu ilginç insanı size tanıtmaya çalışmak
isterim.Bence başarılı bir kadın ve kadın olduğu için cezalandırılan bir
kahraman .
Helle Nice ismi bir
takma addır.Asıl adı Mariette Helene
Delangle olan kahramanımız 15 Aralık 1900 tarihinde Fransanın Eure et Loire
bölgesinde ufak bir kasaba olan Aulnay sous Auneau da doğdu.Babası postahane
memuru idi.Mariette 16 yaşında iken kızını tam bir yoksulluk içinde bırakarak
öldü.O dönem Fransasında Taşra gençler için bir cehennemdi.Bu yüzden genç
Mariette büyük umutlarla ışıklar şehri Parise gitti. Ancak Paris o yıllarda
taşralı genç kızlar için zor bir şehirdi.Yaşabilmek için Monmartre daki ressamlara
çıplak modellik yaptı.O yıllarda kabarelerin dekorlarının resimlerini ve
afişlerini çizen ünlü ressam Rene Carrere ile çalıştı,ona modellik yaptı.Ressam
ona bale ve dans dersleri aldırdı.Daha sonra ona Paris Kabarelerinde iş buldu.Güzelliği
ve yeteneği ile kısa sürede çok ünlü oldu.Özellikle Casino de Paris deki çıplak
şovu ülke sınırlarını aştı.
O yıllar savaş yılları
idi,Amerikalı askerler paris gecelerinin en iyi müşterileriydi.Askerler
Mariette’i o kadar beğenirlerki ona Helle Nice ismini takarlar.Aslında
Ingilizce Fransızca karışımı olan Elle est Nice söylenişinin fonetik çevirisi
olan Helle Nice .Aslında Mariette de Nice şehrini çok severdi.Böylece sahne
ismi Helle Nice olarak kaldı.1926 yılında Robert Lisset ile Avrupa çapında bir
turneye çıktı.Hem modellik den hemde dansçılıktan bir servet kazandı.1930
yıllarında başında bir eve ve bir yata sahip oldu.
Bu yıllarda,Helle
Nice,I.Dünya Savaşı kahramanı ünlü pilot Henri Gerard de Courcel ile tanıştı.Bu
karşılaşma onun hayatını derinden etkiledi.De Courcel hem madalyalı bir
kahraman hemde bir otomobil yarışçısıydı.
Helle Nice daha 20
yaşında iken yani 1920 de ehliyet aldı.Bir kadının o yıllarda o yaşta ehliyet
alması başlıbaşına büyük bir olaydı.Tabii De Courcel bu konuda ona yardımcı
oldu.
1921 yılında
Ingiltere’nin Surrey Brooklands’e gitti.Burada düzenlenen otomobil yarışmasına
katılmak için başvurdu ancak kadın olduğu için red edildi.Resmi olarak izin
almasada yarışa katıldı.Artık hız ve rekabet onun için bir tutku oldu.Bu
duygusunu yaşamak için Alp disiplini kayak yapmaya başladı.
Sanat yaşamının en
verimli dönemini yaşıyordu.Artık les Ailes de Paris de çalışıyor ve tüm
gösteriler ağzına kadar doluyor,gazeteler ondan söz ediyordu.Bu dönemde kayak
sporuna da devam etti.Henry de Courcelles ile Cote d’azur ve Alp dağları
arasında sayısız geziler yaptılar.Ancak bir iniş sırasında Helle kaza geçirir
ve dizinden sakatlanır.Bu hem kayakçı yaşamının hemde dansçılık yaşamının sonu
oldu.
O yıllarda Paris tüm
otomobil yarışçıları için bir merkezdi.Tüm yarışçılar ve araç firmaları Pariste
toplanır,süreki düzenlenen yarışlara katılırlardı.Helle Nice,hızlı araba
kullanabilmesi için araba yarışçısı olmak zorunda olduğunun bilincinde idi.Paris
Jet Sosyetesinin düzenlediği bir araba yarışına katılmaya karar verdi.Helle
1927 yılında Talbot marka arabası ile Baule Grand Prix’sini katılan Charlotte
Versignu kendine örnek aldı.Evet,Profesyonel bir yarışçı olmalıydı
2 Haziran 1929’da
Helle Nice,Omega Six marka arabasının direksiyonunda Autodrome de Linas
Montlhery Grand Prix’sini kazana ilk kadın otomobil yarışçısı oldu
2 Aralık’ta ,aynı
pistte ,bir turda 197.70 km/s hıza ve yarışın 10 turunda ortalama 194km/s hıza
ulaşan Bugatti 35C5’i ile yeni kadınlar
dünya rekorunu kırdı
Grand Prix’nin tek
kadın pilotu olmanın şöhretinden yararlananarak,10 Ağustos 1930’da Amerika
Birleşik Devletleri’nde bir yarış turuna başladı.Miller markasının Amerikan
üretimi bir yarış arabasıyla sayısız yarışlara katıldı.Ancak katıldı 76 Grand
Prix’nin hiçbirini kazanamadı.Bu arada Helle Nice,Lucky Strike’ın reklam yüzü
olur.Artık tüm dünya onu tanıyordur.
Amerika’dan döndükten
kısa bir süre sonra Champs Elysses ‘teki bir kafede Philippe de Rothschild ile
tanıştı,arkadaş oldu.Büyük bir yarış tutkunu olan bu ikili çok iyi dost
oldu.Rotschild,Helle’yi Bugatti’nin sahibi Ettore Bugatti ile tanıştırdı.Ünlü
markanın sahibi,Helle Nice ‘i erkekler pilotlardan oluşan yarıştakımına almaya karar verdi.Bu
çok cesur bir karardı.Ama Helle Nice erkeklerle rekabet etmeyi çok istediğini
söyleyince,takıma alındı.
Le Mans şehrinde
düzenlene Bugatti Grand Prix’sinde üçüncü oldu.Daha sonra 1931 yılında yeni
arabası Bugatti 35C ile Avrupanın en önemli beş Grand Prix’sine katıldı
Yıllarca Grand
Prixlerdeki tek kadın pilot olmaya devam etti.Kullandığı Bugatti ve Alfa Romeo
larla zamanın ünlü yarışçıları olan
Tazio Nuvolari,Robert Benoist,Rudolf Caracciola,Louis Chiron,Bernd
Rosemeyer,Luigi Fagioli ve Jean Pierre Wilmille pilotları geride bıraktı
O yıllardaki tüm
sürücüler gibi,Helle Nice ta yalnız Grand Prix de yarışmaz.Pek çok arazi ve yol Rallilerinede katılır .1936 yılında Monte Carlo Ralli’sine
katıldı ve bayanlarda ortağı Mme Mratovinicjh ile birinci oldu.Kullandıkları
araba basit bir Alsace V8 di.
1932 yılında Bugatti
35B10 ile Saint Raphael rallisine katıldı ve birinci oldu.Daha sonra Le mans
ralllisini kazandı
10 Eylül 1933 yılında
tarihin en trajik yarışlarından birine katıldı.Büyük Grand Prix öncesi son
yarış olan Monza Grand Prix’si ‘ Autodromo Nazionale di Monza ‘ adlı pistte
yapılıyordu.Yarış önce 3 ünlü yarışçı Polonyalo Kont Stanislaw
Czaykowski,Guiseppe Campai ve Baconin intihar etti.Tüm yarış dünyası büyük bir
şok yaşadı.1934 yılında Monza yarışına Alfa Romeo su ile katıldı.
1936 yılında Helle
Nice iki Grand Prix yarışına katılmak için Brezilya’ya gitti.Sao Paulo Grad
Prix’si sırasında ölüm döndüğü büyük kazayı yaşadı.Yarışta ikinci sırada
seyrederken,önündeki Brezilyalı pilot Manuel de Teffe ondan daha yavaş
ilerliyordu.Helle yanaşıp onu geçmeye çalışınca onun önünü kapatır.Önündeki
araba ya çarpmamak için direksiyonu
seyircilerin arkasında durduğu saman balyalarına doğru kırar.160 km hızla
giderken yaptığı bu hareket büyük bir kazaya neden olur.
Alfa Romeo,havalanır
ve bariyeleri aşıp seyircilerin üstüne düşer.4 kişi ölü ve 30 dan fazla seyirci
yaralanır.Helle Nice ta arabasından fırlar ve bir askere olanca gücü ile
çarpar,Asker ölür,ancak Helle ağır yaralanır,bilinci kapanır.Hemen hastahaneye
kaldırılır.Üç gün komada kalır ve iki ay hastahanede kalır.
Ancak bu kaza onu
Brezilya’da bir halk kahramanı yapar.Birçok aile kız çocuklarına Helenice veya
Elenice isimlerini koyar.Bugün Brezilyada pek çok kadın bu ismi taşır.Onun
kadın olarak cesareti herkesi etkiler.Fakat,bu kaza,hiç açıklamasada onda derin
izler bırakır.
Avrupaya döndükten
sonra,yarış hayatına devam etmek ister.1937 deBüyük para ödülü veren Trablus Grand Prix sine ve Mille Maglia
katılmak istesede,kimseden destek alamadığı için katılamaz.Yacco firmasının
deneme sürüşlerine katılmak için başvurur.Bu bir dayanıklılık yarışmasıdır ve
Matford marka bir araba ile on gün on gece direksiyon sallar.On dünya rekoru
kırar.
Sonraki iki
yıl,Bugatti ekibine katılmaya umarak,pek çok ralliye katıldı.Grand Prix
Picardie yarışının bir parçası olan Peronne pist yarışında Yvonne Simone’un
arkasından ikinci olur.Ağustos 1939 da en iyi dostu ve destekçesi bir aracı
denerken kendi evinde geçirdiği bir kaza sırasında öldü.Bu ölüm onu çok
yıkar.Bu arada Avrupa da savaş başlar ve Otomobil yarışları sona erer.
6 Agustos 1939 Pazar
günü dokuz ulusal rakibe karşı Renault marka arabası ile büyük bir zafer
kazanır ve 1939’un şampiyonu olur.
1943’te Fransa işgal
edilince,Helle Nice ve sevgilis Arnaldo Binelli,Niceteki evlerine çekilerek
savaşın bitmesini beklerler.Hayallerini yarışlar süsler.
1949 yılına gelip
herşey düzene girdiğinde Monaco da düzenlenen Monte Carlo Rallisine
katılır.Yarışın başlaması için düzenlenen bir kutlama partisinde ,pek çok Grand
Prix şampiyonluğu bulunan Louis Chiron,aniden salona gire ve Helle Nice’i bir
işbirlikçi olmakla,Gestapo için çalışmakla suçlar.
O yıllarda,özellikle
savaş sonu Fransada çok görülen bir suçlamaydı.Komşu komşuyu,karı kocayı
işbirlikçilikle suçluyordu.Bu suçlamalar yüzünden pek çok masum insan acı
çekti.Böyle bir suçlama Louis Chiron gibi popüler ve güçlü bir adam dan gelince,insanlar inandı.Bu da Helle Nice’ın kariyerinin sonu
oldu.Sponsorları onu terketti.Adi ve başarıları,Grand Prix yıllıklarından
silinir.Tüm dostları ve tanıdıkları ona sırtını döner.Sevgilise ise parasının
çoğunu alıp,onu terkeder.Kırsal kesimde fakirlik içinde yaşamasına izin
verilir.Helle tamamı ile unutulur
Louis Chiron’un
suçlaması hiçbir zaman doğrulanmadı.2004 yılında Helle Nice’ın hayatı hakkında bir kitap yazan Miranda Seymour,eski
nazi kaynaklarında onun hakkında hiçbir belge bulamaz.Helle hiçbir zaman
Almanlara çalışmamıştır.Onu suçlayan Louis Chiron ise Alman Mercedes benz
takımı için çalışmıştır.Tam bir Drefyus vakası diyebiliriz
Yirminci yüzyılın en
büyük feministlerinden kabul edeline hell ;70 i üzerindeki araba yarışında
başarı kazanmıştır.Toplumdan dışlanan Helle Riquier adlı bir işçi kasabasında
yıkık dökük bir evde yaşar.Milyarların döndüğü araba yarışı sekötörü onu
unutur.1984 yılında fakirlik içinde ölür.Cenazesini Çarkıfelek denilen eski
sanatçılar derneği kaldırır.Cenaze için bile parası yoktur .
2010 yılında yazar
Miranda Seymour ve Amerikalı hayramlaır ‘Helle Nice vakfını ‘ oluştururlar ve
oturduğu sokağa ismini verirler.Bugattide arabalarından bir serisine onun adını
verir.
Bu cesur kadını, saygı ile anmak en büyük görevimiz. Onun hayatını
karartanları lanetlemek bize düşer. Rahat uyu rüzgarın kızı.
No comments:
Post a Comment