Friday, July 17, 2020

DUNYANIN ILK KADIN OTOMOBIL YARISCISI HELLE NICE IN HAYAT HIKAYESI





Helle Nice ismi muhtemelen hiç kimse için bir şey ifade etmez.Kendisinin Grand Prix de yarışan ilk kadın olduğunu da bilmeyiz.Bu ilginç insanı size tanıtmaya çalışmak isterim.Bence başarılı bir kadın ve kadın olduğu için cezalandırılan bir kahraman .

Helle Nice ismi bir takma addır.Asıl adı Mariette  Helene Delangle olan kahramanımız 15 Aralık 1900 tarihinde Fransanın Eure et Loire bölgesinde ufak bir kasaba olan Aulnay sous Auneau da doğdu.Babası postahane memuru idi.Mariette 16 yaşında iken kızını tam bir yoksulluk içinde bırakarak öldü.O dönem Fransasında Taşra gençler için bir cehennemdi.Bu yüzden genç Mariette büyük umutlarla ışıklar şehri Parise gitti. Ancak Paris o yıllarda taşralı genç kızlar için zor bir şehirdi.Yaşabilmek için Monmartre daki ressamlara çıplak modellik yaptı.O yıllarda kabarelerin dekorlarının resimlerini ve afişlerini çizen ünlü ressam Rene Carrere ile çalıştı,ona modellik yaptı.Ressam ona bale ve dans dersleri aldırdı.Daha sonra ona Paris Kabarelerinde iş buldu.Güzelliği ve yeteneği ile kısa sürede çok ünlü oldu.Özellikle Casino de Paris deki çıplak şovu ülke sınırlarını aştı.

O yıllar savaş yılları idi,Amerikalı askerler paris gecelerinin en iyi müşterileriydi.Askerler Mariette’i o kadar beğenirlerki ona Helle Nice ismini takarlar.Aslında Ingilizce Fransızca karışımı olan Elle est Nice söylenişinin fonetik çevirisi olan Helle Nice .Aslında Mariette de Nice şehrini çok severdi.Böylece sahne ismi Helle Nice olarak kaldı.1926 yılında Robert Lisset ile Avrupa çapında bir turneye çıktı.Hem modellik den hemde dansçılıktan bir servet kazandı.1930 yıllarında başında bir eve ve bir yata sahip oldu.

Bu yıllarda,Helle Nice,I.Dünya Savaşı kahramanı ünlü pilot Henri Gerard de Courcel ile tanıştı.Bu karşılaşma onun hayatını derinden etkiledi.De Courcel hem madalyalı bir kahraman hemde bir otomobil yarışçısıydı.

Helle Nice daha 20 yaşında iken yani 1920 de ehliyet aldı.Bir kadının o yıllarda o yaşta ehliyet alması başlıbaşına büyük bir olaydı.Tabii De Courcel bu konuda ona yardımcı oldu.
1921 yılında Ingiltere’nin Surrey Brooklands’e gitti.Burada düzenlenen otomobil yarışmasına katılmak için başvurdu ancak kadın olduğu için red edildi.Resmi olarak izin almasada yarışa katıldı.Artık hız ve rekabet onun için bir tutku oldu.Bu duygusunu yaşamak için Alp disiplini kayak yapmaya başladı.
Sanat yaşamının en verimli dönemini yaşıyordu.Artık les Ailes de Paris de çalışıyor ve tüm gösteriler ağzına kadar doluyor,gazeteler ondan söz ediyordu.Bu dönemde kayak sporuna da devam etti.Henry de Courcelles ile Cote d’azur ve Alp dağları arasında sayısız geziler yaptılar.Ancak bir iniş sırasında Helle kaza geçirir ve dizinden sakatlanır.Bu hem kayakçı yaşamının hemde dansçılık yaşamının sonu oldu.

O yıllarda Paris tüm otomobil yarışçıları için bir merkezdi.Tüm yarışçılar ve araç firmaları Pariste toplanır,süreki düzenlenen yarışlara katılırlardı.Helle Nice,hızlı araba kullanabilmesi için araba yarışçısı olmak zorunda olduğunun bilincinde idi.Paris Jet Sosyetesinin düzenlediği bir araba yarışına katılmaya karar verdi.Helle 1927 yılında Talbot marka arabası ile Baule Grand Prix’sini katılan Charlotte Versignu kendine örnek aldı.Evet,Profesyonel bir yarışçı olmalıydı
2 Haziran 1929’da Helle Nice,Omega Six marka arabasının direksiyonunda Autodrome de Linas Montlhery Grand Prix’sini kazana ilk kadın otomobil yarışçısı oldu

2 Aralık’ta ,aynı pistte ,bir turda 197.70 km/s hıza ve yarışın 10 turunda ortalama 194km/s hıza ulaşan  Bugatti 35C5’i ile yeni kadınlar dünya rekorunu kırdı

Grand Prix’nin tek kadın pilotu olmanın şöhretinden yararlananarak,10 Ağustos 1930’da Amerika Birleşik Devletleri’nde bir yarış turuna başladı.Miller markasının Amerikan üretimi bir yarış arabasıyla sayısız yarışlara katıldı.Ancak katıldı 76 Grand Prix’nin hiçbirini kazanamadı.Bu arada Helle Nice,Lucky Strike’ın reklam yüzü olur.Artık tüm dünya onu tanıyordur.

Amerika’dan döndükten kısa bir süre sonra Champs Elysses ‘teki bir kafede Philippe de Rothschild ile tanıştı,arkadaş oldu.Büyük bir yarış tutkunu olan bu ikili çok iyi dost oldu.Rotschild,Helle’yi Bugatti’nin sahibi Ettore Bugatti ile tanıştırdı.Ünlü markanın sahibi,Helle Nice ‘i erkekler pilotlardan  oluşan yarıştakımına almaya karar verdi.Bu çok cesur bir karardı.Ama Helle Nice erkeklerle rekabet etmeyi çok istediğini söyleyince,takıma alındı.

Le Mans şehrinde düzenlene Bugatti Grand Prix’sinde üçüncü oldu.Daha sonra 1931 yılında yeni arabası Bugatti 35C ile Avrupanın en önemli beş Grand Prix’sine katıldı
Yıllarca Grand Prixlerdeki tek kadın pilot olmaya devam etti.Kullandığı Bugatti ve Alfa Romeo larla  zamanın ünlü yarışçıları olan Tazio Nuvolari,Robert Benoist,Rudolf Caracciola,Louis Chiron,Bernd Rosemeyer,Luigi Fagioli ve Jean Pierre Wilmille pilotları geride bıraktı

O yıllardaki tüm sürücüler gibi,Helle Nice ta yalnız Grand Prix de yarışmaz.Pek çok arazi  ve yol Rallilerinede  katılır .1936 yılında Monte Carlo Ralli’sine katıldı ve bayanlarda ortağı Mme Mratovinicjh ile birinci oldu.Kullandıkları araba basit bir Alsace V8 di.
1932 yılında Bugatti 35B10 ile Saint Raphael rallisine katıldı ve birinci oldu.Daha sonra Le mans ralllisini kazandı

10 Eylül 1933 yılında tarihin en trajik yarışlarından birine katıldı.Büyük Grand Prix öncesi son yarış olan Monza Grand Prix’si ‘ Autodromo Nazionale di Monza ‘ adlı pistte yapılıyordu.Yarış önce 3 ünlü yarışçı Polonyalo Kont Stanislaw Czaykowski,Guiseppe Campai ve Baconin intihar etti.Tüm yarış dünyası büyük bir şok yaşadı.1934 yılında Monza yarışına Alfa Romeo su ile katıldı.
1936 yılında Helle Nice iki Grand Prix yarışına katılmak için Brezilya’ya gitti.Sao Paulo Grad Prix’si sırasında ölüm döndüğü büyük kazayı yaşadı.Yarışta ikinci sırada seyrederken,önündeki Brezilyalı pilot Manuel de Teffe ondan daha yavaş ilerliyordu.Helle yanaşıp onu geçmeye çalışınca onun önünü kapatır.Önündeki araba ya çarpmamak için  direksiyonu seyircilerin arkasında durduğu saman balyalarına doğru kırar.160 km hızla giderken yaptığı bu hareket büyük bir kazaya neden olur.
Alfa Romeo,havalanır ve bariyeleri aşıp seyircilerin üstüne düşer.4 kişi ölü ve 30 dan fazla seyirci yaralanır.Helle Nice ta arabasından fırlar ve bir askere olanca gücü ile çarpar,Asker ölür,ancak Helle ağır yaralanır,bilinci kapanır.Hemen hastahaneye kaldırılır.Üç gün komada kalır ve iki ay hastahanede kalır.

Ancak bu kaza onu Brezilya’da bir halk kahramanı yapar.Birçok aile kız çocuklarına Helenice veya Elenice isimlerini koyar.Bugün Brezilyada pek çok kadın bu ismi taşır.Onun kadın olarak cesareti herkesi etkiler.Fakat,bu kaza,hiç açıklamasada onda derin izler bırakır.

Avrupaya döndükten sonra,yarış hayatına devam etmek ister.1937 deBüyük para ödülü veren  Trablus Grand Prix sine ve Mille Maglia katılmak istesede,kimseden destek alamadığı için katılamaz.Yacco firmasının deneme sürüşlerine katılmak için başvurur.Bu bir dayanıklılık yarışmasıdır ve Matford marka bir araba ile on gün on gece direksiyon sallar.On dünya rekoru kırar.

Sonraki iki yıl,Bugatti ekibine katılmaya umarak,pek çok ralliye katıldı.Grand Prix Picardie yarışının bir parçası olan Peronne pist yarışında Yvonne Simone’un arkasından ikinci olur.Ağustos 1939 da en iyi dostu ve destekçesi bir aracı denerken kendi evinde geçirdiği bir kaza sırasında öldü.Bu ölüm onu çok yıkar.Bu arada Avrupa da savaş başlar ve Otomobil yarışları sona erer.
6 Agustos 1939 Pazar günü dokuz ulusal rakibe karşı Renault marka arabası ile büyük bir zafer kazanır ve 1939’un şampiyonu olur.

1943’te Fransa işgal edilince,Helle Nice ve sevgilis Arnaldo Binelli,Niceteki evlerine çekilerek savaşın bitmesini beklerler.Hayallerini yarışlar süsler.

1949 yılına gelip herşey düzene girdiğinde Monaco da düzenlenen Monte Carlo Rallisine katılır.Yarışın başlaması için düzenlenen bir kutlama partisinde ,pek çok Grand Prix şampiyonluğu bulunan Louis Chiron,aniden salona gire ve Helle Nice’i bir işbirlikçi olmakla,Gestapo için çalışmakla suçlar.

O yıllarda,özellikle savaş sonu Fransada çok görülen bir suçlamaydı.Komşu komşuyu,karı kocayı işbirlikçilikle suçluyordu.Bu suçlamalar yüzünden pek çok masum insan acı çekti.Böyle bir suçlama Louis Chiron gibi popüler ve güçlü bir adam dan gelince,insanlar  inandı.Bu da Helle Nice’ın kariyerinin sonu oldu.Sponsorları onu terketti.Adi ve başarıları,Grand Prix yıllıklarından silinir.Tüm dostları ve tanıdıkları ona sırtını döner.Sevgilise ise parasının çoğunu alıp,onu terkeder.Kırsal kesimde fakirlik içinde yaşamasına izin verilir.Helle tamamı ile unutulur

Louis Chiron’un suçlaması hiçbir zaman doğrulanmadı.2004 yılında Helle Nice’ın hayatı  hakkında bir kitap yazan Miranda Seymour,eski nazi kaynaklarında onun hakkında hiçbir belge bulamaz.Helle hiçbir zaman Almanlara çalışmamıştır.Onu suçlayan Louis Chiron ise Alman Mercedes benz takımı için çalışmıştır.Tam bir Drefyus vakası diyebiliriz

Yirminci yüzyılın en büyük feministlerinden kabul edeline hell ;70 i üzerindeki araba yarışında başarı kazanmıştır.Toplumdan dışlanan Helle Riquier adlı bir işçi kasabasında yıkık dökük bir evde yaşar.Milyarların döndüğü araba yarışı sekötörü onu unutur.1984 yılında fakirlik içinde ölür.Cenazesini Çarkıfelek denilen eski sanatçılar derneği kaldırır.Cenaze için bile parası yoktur .
2010 yılında yazar Miranda Seymour ve Amerikalı hayramlaır ‘Helle Nice vakfını ‘ oluştururlar ve oturduğu sokağa ismini verirler.Bugattide arabalarından bir serisine onun adını verir.

Bu cesur kadını, saygı ile anmak en büyük görevimiz. Onun hayatını karartanları lanetlemek bize düşer. Rahat uyu rüzgarın kızı.




No comments:

Post a Comment