Romalılar Sicilyayı işgal ettiğinden beri ve muhtemelen daha da önce,Sicilyalılar Akdeniz'in kontrolü kimin elindeyse onun paspası olmaktan bıkmıştı.1282 de Fransız Monarşisi Sicilyayı kontrolü altına aldığında da ,1266 da Charles d'Anjou Sicilya Krallığına getirildiğinde durum buydu.Büyük bir ihtimalle Charles adannın bir deniz üssü olmaktan ve vergi getirmekten başka bir yararı olmadığını anlamıştı.Sicilyalılar kendi çıkar ve ihtiyaçları gözetilmeden büyük Avrupa devletleri tarafından yapılan anlaşmalardan rahatsızdı.
Bugünkü milliyetçilik koşullarında Sicilyalıların rahatszılığının milli nedenlerden kaynaklandığını düşünebilirsiniz.Sicilya da Avrupanın geri kalanına göre bu anlamda daha ciddi bir kimliğin oluştuğundan söz etmek mümkünse de bu sorunun sadece küçük bir kısmıydı.Sicilyalılar için en can sıkıcı durum Fransız monarşisinin paraya ihtiyacı olması ve Sicilya gibi uzak yerleri para makinesi gibi görmesiydi.Ayrıca vergi toplamak ve düzeni sağlamak için adaya Fransız yöneticileri de gelmişti.Çoğu Parisli bu Fransızlar Sicilyalıları yıkanmayan,pis köylüler olarak görüyorlardı.Sicilyalıların yıkanmayan köylüler olduğu doğruydu ama asıl sorun Fransızların ada halkını aşağılamasıydı.
Bununla birlikte ,işgalcilere karşı kendilerini savunmak için Cosa Nostra'yı yaratmış olan bu halk olduka sakindi.Ufak tefek bir sürü olay oluyor,anlaşmazlıklar artıyordu.Ama 30 Mart 1282ye kadar önemli bir meydana gelmedi.Paskalydan sonraki pazartesi günü işler birden karıştı.Bir grup Sicilyalı kilisede akşam duası için toplanmıştı.Birgün önce bir grup Fransız Askeri Santa Spiro kilisesini basmış ve vergi borcu olan bazı kaçakları yakalamıştı.Bu,açıkca ötekilere gözdağı vermek için yapılmış bir ibret göstirisiydi.Kilisede otururken kelepçelenip götürülen bu adamların oluşturduğu manzara sadece mırıldanmalara yol açtı ama kimse direnmedi,Ve o pazartesi günü,akşam duası başlamadan önce şehrin yerlisi Katolikler kilisenin önünde toplanmıştı.
Yetkililer böyle büyük bir kalabalıktan rahatsız olmuştu.Bunun sadece dinsel bir kutlama olduğundan ve Sicilyalıların silahlı olmadığından emin olmak için iki yüz Fransız askeri gönderildi.Aslında bu çok anlamlıydı.Çünkü daha evvel benzer toplantılar tartışmalara neden olmuştu ve birgün önce aynı yerde kötü olaylar yaşanmıştı.Sicilyalılar üzerlerinin aranmasına ses çıkarmadı.Silahsızlardı.Ama Fransızların tacizci yaklaşımı, Sicilyalıların gururuna dokunmuştu.Fransız askerlerden biri silah aramak bahanesiyle elini yeni evli bir kadının bluzunun içine elini sokunca ,kocası öfkelendi '' Fransızlara ölüm ' diye bağırıp,Fransızın kılıcını belinden çekerek üzerine yürüdü.Bu hareket kalabalığı ayaklandırdı.Hiçbiri silahlı olmamasına rağmen tüm Fransız askerlerini öldürmeyi başardılarKayıtlara göre Sicilyalılar da iki yüz kayıp verdi.
Sonraki günlerd tüm ada halkı ayaklandı.Binlerce Fransız ve onlarla işbirliği yapan yada evlenenler öldürüldü
Charles'in tepkisi iki birlik daha göndermek oldu.Yeni birlikler ayaklanmayı kanlı bir şekilde bastırıp Sicilyayı geri aldılar.Adada İsyan ve direniş bir yaşam tarzı halini aldı.Halk adadali yönetime alternatif olarak adı bugün Cosa Nostra olarak bilinen kültürel bir doku oluşturdu.Fransızların tutumu sadece isyana neden olmadu,aynı zamanda Amerikanın ilk organize suç örgütününde temellerini attı.Bagajlarda bulunan cesetlerin,ayagından beton dökülmüş,dizlerinden vurulmuş insanların okuduğu beddualra hep dinsel bir kutlamada sorun çıkmasını engelleme işgüzarlıpından bulunan Fransız yöneticilerine gitmeliydi.
Bugünkü milliyetçilik koşullarında Sicilyalıların rahatszılığının milli nedenlerden kaynaklandığını düşünebilirsiniz.Sicilya da Avrupanın geri kalanına göre bu anlamda daha ciddi bir kimliğin oluştuğundan söz etmek mümkünse de bu sorunun sadece küçük bir kısmıydı.Sicilyalılar için en can sıkıcı durum Fransız monarşisinin paraya ihtiyacı olması ve Sicilya gibi uzak yerleri para makinesi gibi görmesiydi.Ayrıca vergi toplamak ve düzeni sağlamak için adaya Fransız yöneticileri de gelmişti.Çoğu Parisli bu Fransızlar Sicilyalıları yıkanmayan,pis köylüler olarak görüyorlardı.Sicilyalıların yıkanmayan köylüler olduğu doğruydu ama asıl sorun Fransızların ada halkını aşağılamasıydı.
Bununla birlikte ,işgalcilere karşı kendilerini savunmak için Cosa Nostra'yı yaratmış olan bu halk olduka sakindi.Ufak tefek bir sürü olay oluyor,anlaşmazlıklar artıyordu.Ama 30 Mart 1282ye kadar önemli bir meydana gelmedi.Paskalydan sonraki pazartesi günü işler birden karıştı.Bir grup Sicilyalı kilisede akşam duası için toplanmıştı.Birgün önce bir grup Fransız Askeri Santa Spiro kilisesini basmış ve vergi borcu olan bazı kaçakları yakalamıştı.Bu,açıkca ötekilere gözdağı vermek için yapılmış bir ibret göstirisiydi.Kilisede otururken kelepçelenip götürülen bu adamların oluşturduğu manzara sadece mırıldanmalara yol açtı ama kimse direnmedi,Ve o pazartesi günü,akşam duası başlamadan önce şehrin yerlisi Katolikler kilisenin önünde toplanmıştı.
Yetkililer böyle büyük bir kalabalıktan rahatsız olmuştu.Bunun sadece dinsel bir kutlama olduğundan ve Sicilyalıların silahlı olmadığından emin olmak için iki yüz Fransız askeri gönderildi.Aslında bu çok anlamlıydı.Çünkü daha evvel benzer toplantılar tartışmalara neden olmuştu ve birgün önce aynı yerde kötü olaylar yaşanmıştı.Sicilyalılar üzerlerinin aranmasına ses çıkarmadı.Silahsızlardı.Ama Fransızların tacizci yaklaşımı, Sicilyalıların gururuna dokunmuştu.Fransız askerlerden biri silah aramak bahanesiyle elini yeni evli bir kadının bluzunun içine elini sokunca ,kocası öfkelendi '' Fransızlara ölüm ' diye bağırıp,Fransızın kılıcını belinden çekerek üzerine yürüdü.Bu hareket kalabalığı ayaklandırdı.Hiçbiri silahlı olmamasına rağmen tüm Fransız askerlerini öldürmeyi başardılarKayıtlara göre Sicilyalılar da iki yüz kayıp verdi.
Sonraki günlerd tüm ada halkı ayaklandı.Binlerce Fransız ve onlarla işbirliği yapan yada evlenenler öldürüldü
Charles'in tepkisi iki birlik daha göndermek oldu.Yeni birlikler ayaklanmayı kanlı bir şekilde bastırıp Sicilyayı geri aldılar.Adada İsyan ve direniş bir yaşam tarzı halini aldı.Halk adadali yönetime alternatif olarak adı bugün Cosa Nostra olarak bilinen kültürel bir doku oluşturdu.Fransızların tutumu sadece isyana neden olmadu,aynı zamanda Amerikanın ilk organize suç örgütününde temellerini attı.Bagajlarda bulunan cesetlerin,ayagından beton dökülmüş,dizlerinden vurulmuş insanların okuduğu beddualra hep dinsel bir kutlamada sorun çıkmasını engelleme işgüzarlıpından bulunan Fransız yöneticilerine gitmeliydi.
No comments:
Post a Comment