Saturday, September 7, 2019

GAZAL GEMISI NASIL URANIA ŞİLEBINI NASIL ELE GEÇIRDI ?






Türk ordusunun Batı Anadolu'daki geniş harekatı,1922 yılının Ekim ayı başında tamamlanmıştı.Ankara hükümeti,Mudanya'da yapılması gereken  anlaşma için hazırlık yapıyordu.Ancak Yunan kara güçleri etkisiz hale getirilmesine rağmen,Yunan donanmasına ait gemiler hem Karadeniz hem de Marmara'da hala tehdit unsuru oluşturuyorlardı.

Özellikle Romanya ve Bulgaristan kıyılarından Istanbul'a taşınan mühimmatın durdurulması,Türk ordusunu işgal güçleri karşısında daja da kuvvetli hale getirecekti.Bu nedenle,Karadeniz'de görev yapan gemilere  öncelikle Yunan bandıralı ticaret gemilerini bulma,el koyma,gerekirse batırma emri verilmişti..

Amasra Bahriye Kumandanlığı emrine verilen Gazal Römorkörü de Batı Karadeniz'de nakliyat görevini sürdüren az sayıdaki Türk teknesinden biriydi.Sürekli seyir halinde bulunduğu için,ciddi bir bakım ve onarım görmemişti.Makine ve kazanlarında önemli arızalra vardı.Seyir halindeyken  aralıklarla  makinelerini durdurarak kazın basıncını yüksek tutabiliyordu...

Ekim 1922 de Gazal zorlu nakliyat görevlerinden birini üstlenmişti.Römorkörün komutanı  Kıdemli Yüzbaşı Nazmi Bey,Tuna nehri deltası ile Istanbul boğazı arasındaki trafik rotalarında Yunan bandıralı ticaret gemilerini arayıp bulacak,ama düşman gemilerinin sayıca çok olduğu Istanbul boğazına yaklaşmayacaktı.

Gazal 7 ekim 1922 günü saat 11.00 sularında kuzeye doğru seyrederken,Istanbul boğazının 60 mil kuzeyinde Boğaz'a doğru seyreden bir ticaret gemisi gördü.Ticaret gemisine yaklaşılınca  geminin adının Urania olduğu anlaşıldı.Yüzbaşı Nazmi bey ,Urania gemisinin kaptanından ,geminin hangi ülkenin bayrağını taşıdığını ,hareket limanı ve rotasını bildirmesini istedi.Uraniannı kaptanı,geminin Yunan bandıralı olduğunu ,Köstence'den hareketle Boğaz rotasında ilerlediğini bildirerek,Yunan bayrağını kıç gönderine çekti.Bunun üzerine Gazal derhal Türk bayrağını çekti ve topunu şilerbib köprü üstüne doğru çevirdi.

Yunan gemisinde büyük bir panik başladı,Yunanlı kaptan,direnmeden  geminin teslim olduğunu bildirdi.45 tonluk Gazal Römorkörü ,2200 tonluk gemiyi ele geçirmişti...

Aslında Yüzbaşı Nazmi Bey,Yunanlı kaptana isteklerini bildirirken büyük bir riskın altına girmişti.Çünkü Gazal'a monte edilen top arızalı olduğundan çalışmıyordu..Ancak Mühendis Seyfi bey,topun üzerindeki brandayı o kadar hızlı ve kararlı bir şekilde Urania'nın üzerine  yönlendirmişti ki,Yunan gemisinin personeli tereddüt etmeden teslim lmak zorunda kalmıştı.

Nazmi bey hemen Gazal'dan bir filikayı denize indirterek Üsteğmen Sabri Bey'e  Urania'yı teslim alması emrini verdi.Üsteğmen Sabri bey ve üç erden oluşan müsadere timi,Urania gemisinin köprü üstü,telsiz ve makine dairesini kontrol altına aldı.Yunan gemisiin kontrolü tamamen sağlandıktan sonra,her iki gemi Karadeniz Ereğli'ye gitmek üzere harekete geçti.Nazmi Bey seyir sırasında Urania'ya geçti.Ingiliz Karakol gemileri ile temas riskina karşı ,önce doğu rotasında seyredildi.Daha sonra Gazal rotasını güneye doğru değiştirdi.8 Ekim 1922 de Karadeniz Ereğliye ulaştı.

Ele geçirilen 2.200 tonluk Urania gemisindeki kereste ve karpite el konuldu.Gerekli hukuki islemler tamamlanarak,gemiye Türk Bayrağı çekildi ve  ' Samsun ' adı verildi.Karadeniz'deki nakliyat çalışmalarına  katılmak üzere Trabzon Nakliyat ı Bahriye komutanlığıba verilen,Samsun gemisi,22 Ekim 1922 de vardığı Trabzon limanında 2.200 ton kereste ve 55 ton karpitten oluşan yükünü boşalttı.Ardından limandaki atelyede bakımı yapıldı.Urania gemisi ' Samsun ' adıyla görev yaptı ve savaştan sonra da Seyr i Sefa nın idaresine verildi...

No comments:

Post a Comment